קְלֶרְמוֹן - גזר ועד ירושלים - אמרתי בעבר שבארץ, יש הרגשה שאתה רק צריך לחפון חופן אדמה ביד ולהוציא אוצרות עתיקים. אבל מישהו היה צריך להתחיל ולזהות את העושר שיש לנו, כמעט בכל מקום. חמושים בתנ"ך וב"מלחמות...
אני לא אפתיע אף אחד כשאומר שדמותו של ישוע עומדת במרכז הפולחן הנוצרי.
בגלל המרכזיות הזו, דרכו של ישוע מכלאו לסלע גולגולתא, עליו נצלב, צרובה עמוק בדמיונם של מאמינים נוצרים ברחבי העולם והופיעה באינספור סרטים על חייו.
הסיפור מופיע מספר פעמים בברית החדשה, אך פרטים נוספים נוספו במסורות מאוחרות יותר.
אנו נעקוב אחרי דמותו של ישוע, כשהוא צועד ברחבי ירושלים.
נפגוש בפלגים הנוצריים השונים שהקימו בתי תפילה לאורך המסלול.
התחנה הראשונה מוקדשות לפגישה הגורלית בין ישוע הנוצרי לפונטיוס פילטוס, מושל יהודה.
הוא חרץ את דינו ו"שטף ידיו מן המעשה" (מקור הביטוי של התכחשות לאחריות).
לפי המסורת הנוצרית, מצודת אנטוניה בה נשפט ישוע עמדה איפה שעומד היום בית הספר עומריה.
בית הספר שימש בעבר כבית המושל הממלוכי וסראייה (בית עירייה) עות'מאנית ועדיין ניתן לראות בחצר את ריצוף הויה דולורוזה מהתקופה הצלבנית.
בתחנה השנייה, ההלקאה וכפיית הצלב, מתחיל מסע הייסורים עצמו.
לצד התחנה נבנו שלוש כנסיות קתוליות – קפלת ההלקאה, קפלת ההרשעה, כפיית הצלב ומנזר האחיות ציון (העיר העתיקה).
קפלת ההלקאה הועברה לידיים נוצריות בזמן הקצר שהמצרים שלטו בארץ במאה ה-19.
הגרסה הנוכחית של הכנסייה נבנתה בתחילת המאה ה-20 ע"י האדריכל אנטוניו ברלוצ'י החרוץ, שעיטר את כל חלקי הארץ בכנסיות שונות.
שלושת חלונות הויטראז' מתארים את סיפור המשפט וכפיית הצלב.
תקרת הקפלה מעוצבת ככתר הקוצים, שנכפה על ישוע כבדיחה גרוטסקית כשהכתירו אותו כ"מלך היהודים".
מנזר האחיות ציון קשור לנקודה נוספת בסיפור.
עם המילים "הנה האיש" מציג פונטיוס פילטוס את ישוע לקהל הירושלמי, בחלק הפומבי של משפטו.
בכנסייה שמורות אבני ריצוף רומיות, שנחשבות כמקום המשפט בעבר.
בנוסף, הקשתות מעל הרחוב בו אנו עוברים נקראות קשתות "Ecce Homo" (הנה האיש), למרות שנבנו בתקופה שלאחר חורבן ירושלים.
תחנות שלוש, שבע ותשע מוקדשות לשלוש הפעמים בהם ישוע מעד.
זוהי מסורת חדשה שאינה מופיעה בברית החדשה. ליד התחנה השלישית יש את "הקפלה הפולנית", בה פסל מרשים של ישוע, קורע תחת נטל הצלב.
את הקפלה מתחזקת קהילה ארמנית-קתולית קטנה.
אז למה "הקפלה הפולנית"?
בזמן מלה"ע ה-1 עבר צבא פולין החופשית בארץ וחייליו התפללו ולקחו חסות על המקום.
מאז, המקום מקבל תמיכה מהפולנים, אבל מתוחזק על-ידי הקהילה המקומית.
עוד אמונה נוצרית פופולרית היא הפגישה בין מרים לבנה ישוע, בדרכו לצליבה.
כאן נבנתה "כנסיית גבירתנו הדואבת", ארמנית-קתולית אף היא.
הבניין הנאו-קלאסי היפה נבנה על חורבות כנסייה צלבנית. בזמן הבנייה התגלה קטע מרצפת פסיפס ביזנטית, ובו צמד סנדלים או כפות רגליים.
היום הוא נמצא מול פסל מרגש המתאר את המפגש.
המפגש מתואר במקום נוסף – בתבליט שנמצא בלונטה, עיטור חצי-מעגלי מעל דלת לחדרון תפילה, לא רחוק מהכנסיה.
התחנה החמישית מופיעה בברית החדשה – כאן עזר שמעון מקירנה לישוע לסחוב את הצלב חלק מהדרך.
כידוע, עזרה לחלשים היא חלק חשוב מהאתיקה הנוצרית, למרות שלא ברור מה היו סיבותיו של שמעון לעזור לנידון למוות.
היום, עומדת במקום קפלה של נזירים פרנציסקנים (קתולים).
קיר ובו האבן השקועה מציין את מקום המעשה וצליינים החולפים על פניה נוגעים בה ומנשקים אותה.
התחנה הבאה מבוססת על מסורת מימי הביניים – ורוניקה הקדושה ניגבה את הדם והזיעה מפניו של ישו במטפחת.
המטפחת הפכה לחפץ ניסי, עם סגולות מרפא.
הכנסייה הקטנה כאן מנוהלת על-ידי יוונים-קתולים ואינה פתוחה לקהל הרחב.
בתחנה השביעית, יוצא ישוע את ירושלים דרך שערי משפט ונופל שנית.
התחנה הבאה מופיעה בברית החדשה – כאן ישוע מדבר לנשות ירושלים שבאו לראותו.
כאן עומד מנזר חָרָלַמְבּוֹס היווני-אורתודוקסי, גם הוא סגור לקהל.
המקום המדויק מצויין בחצי-עיגול על הרצפה והכתובת ביוונית "ישוע הנוצרי מנצח" (IC XC NIKA).
התחנה התשיעית היא מיקום הנפילה השלישית ואחרונה.
יש מחלוקת בין הזרמים השונים היכן היא נמצאת – במנזר דיר אנטוניוס הקופטי או בכנסיית אלכסנדר נייבסקי, הרוסית-אורתודוקסית.
חמשת התחנות האחרונות מרוכזות במתחם אחד – כנסיית הקבר.
זו הישורת הסופית של חיי ישוע והמקום בו הוא קם לתחייה, לפי הברית החדשה.
בתחנה העשירית מפשיטים את ישוע ומחלקים את בגדיו לפי פור.
זה מהדהד את הפסוק מתהילים "יְחַלְּקוּ בְגָדַי לָהֶם וְעַל לְבוּשִׁי יַפִּילוּ גוֹרָל".
מה שקושר בין ישוע לדוד המלך. את המקום מציינת קפלה קטנה שניתן לראות את כיפתה מהחצר.
בתחנה ה-11 מתואר ישוע שממסמרים אותו לצלב בפסיפס מרשים.
היא שייכת לקתולים. התחנה הבאה, שמתארת את את מותו של ישועש על הצלב, שייכת ליוונים אורתודוקסים.
התחנה המוזהבת המרשימה מנצנצת באור יקרות בתוך הכנסייה החשוכה מעט.
במרכז – פסל של ישוע על הצלב ואבן הגולגולתא מבצבצת מתחת לזכוכית שמגנה עליה.
התחנה ה-13 היא "אבן המשיכה".
עליה, לפי המסורת, ניקו את גופתו של ישוע ומשכו אותה בשמן.
יש המייחסים לאבן סגולות מרפא.
יש כאן גם פסיפס שמתאר את מהלך הדברים ופסלון של האם הבוכייה שהובא מליסבון בשנת 1778.
התחנה האחרונה היא קבר יהודי עתיק מתקופת בית שני עם שישה כוכי קבורה, מהם שרדו שניים.
אחרי שעברנו ביחד בשביל הייסורים, נוכל להבין מעט את הרגשת הצליינים שעושים את דרכם לכאן מכל קצוות תבל, לעיר הקדושה להם ולנו.
לראות בעיניים את הסלע עליו הושתתה האמונה שלך לראשונה הוא מעבר למרגש – זה מטלטל וראיתי לא מעט מהם בוכים כאן.
לנו זה נותן הצצה לרב-גוניות של זרמי הנצרות השונים.
העיצוב והאמנות הכנסייתית התנקזו מכל העולם לרחוב או שניים בירושלים.
קְלֶרְמוֹן - גזר ועד ירושלים - אמרתי בעבר שבארץ, יש הרגשה שאתה רק צריך לחפון חופן אדמה ביד ולהוציא אוצרות עתיקים. אבל מישהו היה צריך להתחיל ולזהות את העושר שיש לנו, כמעט בכל מקום. חמושים בתנ"ך וב"מלחמות...
פתגם יהודי עתיק אומר – “במקום שיש שני יהודים, יש שלוש דעות”. בשנת 1931, חילוקי דעות ביישוב היהודי התפתחו לידי פילוג והביאו להקמתו של אצ”ל (ארגון צבאי לאומי) בירושלים. למרות התנגדותו של המיינסטרים הציוני, המחתרת הימנית השפיעה...
מפעל ירקון - נגב קו ירקון - נגב הוא קו מים אותו חנכה מקורות בראשית שנות ה-50, ונחשב לגדול מפעלי המים עד ייסוד המוביל הארצי. הקו המזרחי ,נבנה על ידי “תה”ל” בראשית שנות ה-50, והקו המערבי, על...