הרשמה לניוזלטר

    לגעת בשמיים: אנדרטאות טייסים

    "גרין ליידי" מזמינה אתכם לטייל בפוסט קורונה, תוך שמירה על ההנחיות של משרד הבריאות. שילוב של מוקדי העניין מרתקים עם הדרכות וסיפורים על האזור, יביאו אותנו לטיול שכולו כיף.

      פרטים אישיים

      פרטים על הטיול

      כמות המשתתפים:

      בוגר:

      ילד:

      מחיר: 0₪

      לחץ על הכפתורים לפתיחת התוכן ואשר לאחר סיום קריאתו:




      לכל משתתף: 2 ליטר מים, כובע, קרם הגנה, ביגוד ונעליים נוחות להליכה. הסיור כרוך בפעילות גופנית מתונה, על כל בעיית בריאות ואו מגבלת בריאות יש לידע מראש. המסלול כולל מקטעים בהם משולבת הליכה. האקלים הארץ ישראלי הינו בלתי צפוי, על כן יתכנו שינויים במסלול בהתאם לתנאי מזג האוויר.

      המדריכים בעלי רישיון מורה דרך וביטוח מקצועי תואם, אחריות ביטחונית ובטיחותית במהלך הטיול הנה על המטיילים, יש להישמע להוראות המדריכ/ה בכל אירוע חריג מסוג זה.

      הטיול יתנהל על פי הנחיות משרד הבריאות על כן כל משתתף מחויב להגיע עם מסכה אישית, לשמור מרחק כנדרש, בקבוצה יהיו לכל היותר 20 משתתפים. אני מצהיר בזאת שאינני חולה קורונה, ואני מתחייב להודיע עד הטיול עצמו אם יש שינוי במצבי הבריאותי. אני מתחייב לא להגיע לטיול אם חל שינוי באחד מתסמיני. כמובן במידה והמצב הביטחוני וההנחיות המפורסמות מטעם משרד הבריאות / ביטחון לא יאפשרו קיום סיור, יוחזרו דמי ההרשמה. בגין כל סיבה אחרת של ביטול ההשתתפות - לא יהיה ניתן לקבל החזר כספי. *

      לגעת בשמיים: אנדרטאות טייסים

        פרטים אישיים

        פרטים על הטיול

        כמות המשתתפים:

        בוגר:

        ילד:

        תוספות (נא לסמן בוי):

        הסעה

        לינה

        הסעדה

        לחץ על הכפתורים לפתיחת התוכן ואשר לאחר סיום קריאתו:




        לכל משתתף: 2 ליטר מים, כובע, קרם הגנה, ביגוד ונעליים נוחות להליכה. הסיור כרוך בפעילות גופנית מתונה, על כל בעיית בריאות ואו מגבלת בריאות יש לידע מראש. המסלול כולל מקטעים בהם משולבת הליכה. האקלים הארץ ישראלי הינו בלתי צפוי, על כן יתכנו שינויים במסלול בהתאם לתנאי מזג האוויר.

        המדריכים בעלי רישיון מורה דרך וביטוח מקצועי תואם, אחריות ביטחונית ובטיחותית במהלך הטיול הנה על המטיילים, יש להישמע להוראות המדריכ/ה בכל אירוע חריג מסוג זה.

        הטיול יתנהל על פי הנחיות משרד הבריאות על כן כל משתתף מחויב להגיע עם מסכה אישית, לשמור מרחק כנדרש, בקבוצה יהיו לכל היותר 20 משתתפים. אני מצהיר בזאת שאינני חולה קורונה, ואני מתחייב להודיע עד הטיול עצמו אם יש שינוי במצבי הבריאותי. אני מתחייב לא להגיע לטיול אם חל שינוי באחד מתסמיני. כמובן במידה והמצב הביטחוני וההנחיות המפורסמות מטעם משרד הבריאות / ביטחון לא יאפשרו קיום סיור, יוחזרו דמי ההרשמה. בגין כל סיבה אחרת של ביטול ההשתתפות - לא יהיה ניתן לקבל החזר כספי. *

        לגעת בשמיים: אנדרטאות טייסים

        מתאים לגמלאים
        מתאים למשפחות
        מסלול קווי
        רמת קושי גמישה - לפי קבוצה

        אנחנו נוטים לפעמים לשכוח איזה פלא זה תעופה.

        אולי שכחנו שלא עברה אפילו מאה וחצי מטיסתו של המטוס הממונע הראשון שנבנה ע"י האחים רייט?

        ואולי בגלל שאנחנו רגילים (או לפחות היינו רגילים, עד הקורונה), לעלות על טיסה מסחרית לסופשבוע ביבשת אחרת?

        וגם לחזור בשלום לעבודה, כאילו כלום לא קרה.

        ואולי בגלל שרוב הקוראים שלי לא טייסים, הם שכחו עד כמה זה מסוכן שם למעלה, במיוחד בזמני מלחמה.

        המאמר הזה מוקדש לכל האנשים שהמריאו במטוסים בארץ ולא שבו לבסיסם.

        הר הטייסים

        גלעד לזכר צוות הנורסמן, על הר הטייסים
        צילום: מורה הדרך רן רותם

        כנפיים מעל המסרק

        השנה היא שנת 1948 והישראלים משתמשים מכל הבא ליד.

        כבר כתבנו על מטוס ה"סכין", מטוס קרב מסרשמיט מתוצרת צ'כיה שכמעט ולא טס.

        אבל בכל זאת אומץ על-ידי הטייסים העברים.

        ויש גם את סיפורו של נורדואין נורסמן, מטוס תובלה תוצרת קנדה ששירת בארץ כמפציץ.

        היום הוא ה-10 למאי, 1948 והמקום הוא "משלט המסרק", שמגן על הכפר ביר מנסור.

        זו כבר הפעם השלישית שלוחמים מחטיבת "הראל" מנסים לכבוש את המשלט, אבל אין התקדמות באופק.

        הם מבקשים תמיכה מהאוויר.

        חיל האוויר, עוד לא בן חודש ימים, שלח למשימה את מטוס הנורסמן, עם פצצה בת 200 קילו.

        כזכור, השם "חיל האוויר" נכנס לשימוש בשנת 1948 והחליף את השם "שירות האוויר" שהיה נהוג קודם ב"הגנה".

        לא ברור מה קרה עם המטוס. האם זו הייתה תקלה או טעות אנוש?

        אולי הפצצה הייתה כבדה מידי או לא מוקמה נכון בכלי הטיס?

        מכל מקום, המטוס התרסק על הר איתנים, וששת אנשי צוותו בפיקודם של דניאל בוקשטיין ויריב שינבוים נספו במקום.

        כבר למחרת בלילה, אחרי הרעשה מה"דוידקה" המפורסמת, נפל המשלט ואחריו הכפר.

        אחרי שהתברר שהתושבים נטשו, הבתים במקום פוצצו באופן יזום.

        אפשר לראות את איי החורבות שהיו פעם כפר שאיים על הדרך לירושלים (שמו הוזכר בשיר באב אל ואד).

        חלק מהבתים שרדו וכיום אף בשימוש במושב בית מאיר.

        ליד בית מאיר תוכלו לראות גם שמורת המסרק.

        בה קבר שייח' אחמד אל-עג'מי, אחד ממלווי של הנביא מוחמד ושני בונקרים ששרדו משנת 1948.

        מטוס נורסמן

        דגם מטוס נורסמן, שנות ה-30
        מקור

        טיסה במבנה חסר

        ומה באשר למטוס הנורסמן האומלל?

        שרידי המטוס נחשפו רק בספטמבר 1948 בנחל כסלון.

        המדחף המעוקם של הנורסמן יושב בראש האנדרטה של נופלי חיל האוויר בהר הטייסים.

        ממש לצד כביש 395 מעין כרם לאשתאול.

        האנדרטה הוקמה מספר שנים לאחר מלחמת העצמאות, מה שהופך אותה לאחת הראשונות מסוגה והמקום משמש כאתר הנצחה רשמי של החיל.

        גופות הנופלים נקברו בקבר אחים בקריית ענבים.

        חלק מהמנוע תראו ב"גן הטייסים" בגבעת יערים, לא רחוק מהר הטייסים עצמו.

        את הר הטייסים ואת שמורת הטייסים שמסביבו הזכרנו בעבר, גם בהקשר של היחמור הפרסי.

        כאמור, כאן התגלתה, שוחררה ונקלטה החיה המיוחדת והכמעט נכחדת הזו.

        לצד צבי ארץ-ישראלי, נמייה מצויה, תן זהוב ועוד רבים אחרים.

        על ההר עצמו נוספו עמודי זיכרון עם שמות חללי חיל האוויר.

        מדי שנה, ביום הזיכרון לחללי צה"ל, חולף מעל ההר מטס מיוחד.

        ארבעה מטוסים או מסוקים ביחד במבנה.

        כשהם עוברים מעל ההר, אחד מכלי הטיס פונה הצידה והמבנה ממשיך קדימה, בלעדיו.

        אין מטפורה פשוטה או נוגעת ללב יותר מזה.

        גן הטייסים

        אנדרטה בגן הטייסים, גבעת יערים, ירושלים
        צילום: avishai teicher

        לחיות ולמות באוויר

        מאז, הארץ ידעה עוד מלחמות ואסונות תעופה.

        אי אפשר להחזיר את הנופלים, אבל אפשר להשאיר אותם נוכחים בשטח.

        קחו, לדוגמה את האנדרטה לזכר הטייס סא"ל אבשלום רום והנווט סרן אביהו אכר.

        הטייס אבשלום רום, היה למוד קרבות ומיומן.

        הוא לחם גם במלחמת ששת הימים וגם במלחמת יום הכיפורים.

        הפיל מטוסי אויב בקרב ועבר קורס של טייס ניסוי באנגליה.

        המטוס היה ה"קורנס", שמו העברי של המטוס F-4 פנטום של מקדונל דאגלס, שסבל רבות מאש הנ"מ תוצרת בריה"מ במלחמת יום כיפור.

        אבל זה לא היה זמן מלחמה, זה היה בסוף שנת 1977.

        שני מטוסי הפנטום דימו קרב אווירי מול מטוסי ה F-15 החדשים יותר, התנגשו ביניהם ומטוסו של אבשלום ואביהו התרסק, בלי שהם הצליחו לנטוש.

        צוות המטוס השני נטש בהצלחה ושרד.

        זנב המטוס משמש כבסיס לאנדרטה לתאונה מצערת זו בצומת אחיהוד, בין עכו לכרמיאל.

        אחרון מטוסי הקורנס הוצא משימוש בצה"ל בשנת 2004.

        אבל תוכלו לראות אותו מביט על תנועה חולפת בכיכר אילן רמון ליד בית הספר הטכני של חיל האוויר של באר שבע.

        טייסים

        מטוס הפנטום, "הקורנס"
        צילום: Oren Rozen

        חלף, כמו סופה בשמיים

        לעומת זאת, סרן דוד יריב קריגר נפל דווקא בקרב.

        הוא הטיס את מטוס האוראגן (הוריקן) שלו, תוצרת צרפת, מול מיג 21 החדיש של האויב המצרי מעל סיני.

        הוא נכנס איתו לקרב אוויר והצליח להפילו – חבריו בקשר שמעו אותו מדווח בצהלה – "הוא בוער!".

        אלא שכאן הוא נפגע מאש נ"מ מהקרקע והתרסק.

        בן 33 היה בנופלו.

        את האנדרטה לזכרו, שכוללת גם היא חלקים ממטוסו, אפשר לראות בישוב כרמי יוסף.

        את האורגאן תוכלו לראות במוזיאון חיל האוויר, כמובן.

        איני יכולה לכתוב בכתבה אחת על כל הנופלים של חיל האוויר ועל כל האנדרטאות לזכרם.

        אבל יש אנדרטה אחת יוצאת דופן.

        בקיבוץ איילת השחר יש אנדרטה שמשלבת גם זנב מטוס סקייהוק.

        האנדרטה לזכרו של הטייס נדב ישראלי וגם סירת נפץ, לזכרו של לוחם השייטת עודד ניר.

        נדב ישראלי נהרג בזמן טיסת אימונים.

        ואילו עודד ניר נהרג בפעולת קומנדו בראס א-סאדאת בצפון מפרץ סואץ בשנת 1969.

        לאחר שהיה שותף להטבעת שתי ספינות טורפדו של האויב.

        כאן אסיים, בין השמיים למים.

        אם יש לכם אנדרטה שלא הזכרתי, כתבו לי ואשמח להזכיר אותה בהקשר אחר, בעתיד.

        חיל האוויר

        מוזיאון חיל האוויר בחצרים
        צילום: Alexey Goral

        נהניתם לקרוא על אנדרטאות טייסים ואסונות תעופה? אולי תרצו לקרוא גם על אנדרטאות לצוללות

        אם כבר הגעתם לביקור במוזיאון חיל הים בחיפה, שכונת בת גלים אהובה עלי במיוחד!

        מעוניינים בטיול הזה?

        הגעתם למקום הנכון!
        השאירו פרטים ואחזור בהקדם:

          עוד בנושא

          תחנות מרתקות - חבל אילות

          חבל אילות – כיף וחוויות בערבה הדרומית חבל אילות היא המועצה האזורית הדרומית ביותר בארץ והרחוקה ביותר ממרכז אוכלוסין גדול (כ-150 ק”מ מבאר שבע). החבל הוא אזור מדברי צחיח. בחורף קיים מיעוט ניכר של משקעים, ובקיץ ניתן...

          המשיכו לקרוא >
          הר תבור - לשפוך אור

          יש כמות ספורה של הרים בארץ שכל ילד מכיר. אחד מהם הוא, ללא ספק, הר תבור. היום נגלה את הסיפורים שקשורים להר המיוחד הזה, נטייל לעבר הפסגה ונבקר בשלושת הכנסיות שיושבות מסביבו.   משנה מקום, משנה מזל את הר תבור רואים...

          המשיכו לקרוא >
          עושים עסקים עם משפחת ולירו

          הברונים והשרים, הרוטשילדים, המונטיפיורים וההירשים הזרימו כספים רבים לטובת יהודי הארץ במאה ה-19. אבל מי ניהל את הכספים האלו וכספים של שועי עולם אחרים בארץ הקודש עצמה? היום נקדיש את המאמר ל....משפחת ולירו. בעבר משפחת הבנקאות החשובה ביותר...

          המשיכו לקרוא >
          לכל הטיולי גיל הזהב
          שיווק באינטרנט לעסקים קטנים