הרשמה לניוזלטר

    קדימה – הרכבות בארץ ישראל

    "גרין ליידי" מזמינה אתכם לטייל בפוסט קורונה, תוך שמירה על ההנחיות של משרד הבריאות. שילוב של מוקדי העניין מרתקים עם הדרכות וסיפורים על האזור, יביאו אותנו לטיול שכולו כיף.

      פרטים אישיים

      פרטים על הטיול

      כמות המשתתפים:

      בוגר:

      ילד:

      מחיר: 0₪

      לחץ על הכפתורים לפתיחת התוכן ואשר לאחר סיום קריאתו:




      לכל משתתף: 2 ליטר מים, כובע, קרם הגנה, ביגוד ונעליים נוחות להליכה. הסיור כרוך בפעילות גופנית מתונה, על כל בעיית בריאות ואו מגבלת בריאות יש לידע מראש. המסלול כולל מקטעים בהם משולבת הליכה. האקלים הארץ ישראלי הינו בלתי צפוי, על כן יתכנו שינויים במסלול בהתאם לתנאי מזג האוויר.

      המדריכים בעלי רישיון מורה דרך וביטוח מקצועי תואם, אחריות ביטחונית ובטיחותית במהלך הטיול הנה על המטיילים, יש להישמע להוראות המדריכ/ה בכל אירוע חריג מסוג זה.

      הטיול יתנהל על פי הנחיות משרד הבריאות על כן כל משתתף מחויב להגיע עם מסכה אישית, לשמור מרחק כנדרש, בקבוצה יהיו לכל היותר 20 משתתפים. אני מצהיר בזאת שאינני חולה קורונה, ואני מתחייב להודיע עד הטיול עצמו אם יש שינוי במצבי הבריאותי. אני מתחייב לא להגיע לטיול אם חל שינוי באחד מתסמיני. כמובן במידה והמצב הביטחוני וההנחיות המפורסמות מטעם משרד הבריאות / ביטחון לא יאפשרו קיום סיור, יוחזרו דמי ההרשמה. בגין כל סיבה אחרת של ביטול ההשתתפות - לא יהיה ניתן לקבל החזר כספי. *

      קדימה – הרכבות בארץ ישראל

        פרטים אישיים

        פרטים על הטיול

        כמות המשתתפים:

        בוגר:

        ילד:

        תוספות (נא לסמן בוי):

        הסעה
        לינה
        הסעדה

        לחץ על הכפתורים לפתיחת התוכן ואשר לאחר סיום קריאתו:




        לכל משתתף: 2 ליטר מים, כובע, קרם הגנה, ביגוד ונעליים נוחות להליכה. הסיור כרוך בפעילות גופנית מתונה, על כל בעיית בריאות ואו מגבלת בריאות יש לידע מראש. המסלול כולל מקטעים בהם משולבת הליכה. האקלים הארץ ישראלי הינו בלתי צפוי, על כן יתכנו שינויים במסלול בהתאם לתנאי מזג האוויר.

        המדריכים בעלי רישיון מורה דרך וביטוח מקצועי תואם, אחריות ביטחונית ובטיחותית במהלך הטיול הנה על המטיילים, יש להישמע להוראות המדריכ/ה בכל אירוע חריג מסוג זה.

        הטיול יתנהל על פי הנחיות משרד הבריאות על כן כל משתתף מחויב להגיע עם מסכה אישית, לשמור מרחק כנדרש, בקבוצה יהיו לכל היותר 20 משתתפים. אני מצהיר בזאת שאינני חולה קורונה, ואני מתחייב להודיע עד הטיול עצמו אם יש שינוי במצבי הבריאותי. אני מתחייב לא להגיע לטיול אם חל שינוי באחד מתסמיני. כמובן במידה והמצב הביטחוני וההנחיות המפורסמות מטעם משרד הבריאות / ביטחון לא יאפשרו קיום סיור, יוחזרו דמי ההרשמה. בגין כל סיבה אחרת של ביטול ההשתתפות - לא יהיה ניתן לקבל החזר כספי. *

        קדימה – הרכבות בארץ ישראל

        מתאים לגמלאים
        מתאים למשפחות
        מסלול קווי
        רמת קושי גמישה - לפי קבוצה

        מה אומרת לכם המילה "קִדְמָה"?

        לי היא אומרת, קודם כל, שיפור ברמת החיים של האנשים הרגילים.

        מחרפת רעב לביטחון תזונתי, מהצורך להתנייד על חמור בדרכי עפר למכוניות, רכבות ומטוסים.

        מסכנת קדחת ושחפת לרפואה שיכולה אפילו להתגבר על מחלה שלא ראינו כמותה בזמן שיא.

        אני רוצה לצאת לטיול בעקבות הקִדְמָה בארץ.

        כי קדמה משמעותה התקדמות מדעית, טכנולוגית, התפתחות.

        בעקבות הרכבות, המטוסים והחקלאות של ארצנו והמקורות ההיסטוריים שלהם.

        הקדמה

        גשר הרכבת הטורקי עליו עברה הרכבת החיג'אזית, סמוך לתל יששכר
        צילום: Green Lady Tour Guide // גילי שולץ מורת דרך מוסמכת

        "שמעו המונים: נהמת הקיטור היא נהמת ניצחון ההשכלה על הבערות" – עיתונו של אליעזר בן יהודה

        רוב האנשים לא למדו היסטוריה לעומק וזוכרים אותה במעורפל.

        אנשים רבים יגידו – "העות'מאנים בנו את הרכבת הראשונה בארץ, כשלוחה של רכבת לחצי האי ערב.

        ובכן, האנשים האלו טועים.

        יוסף נבון, יהודי ספרדי יליד ירושלים עם חינוך אירופאי, השיג זכיון לבניית רכבת מיפו לירושלים, מהים להר.

        הוא השיג משקיעים ומהנדס מצרפת וקטר וקרונות אמריקאים וב-1890 הפועלים החלו לבנות את קו הרכבת הראשון בארץ.

        הרכבת מתל אביב למלחה בירושלים עדיין עוברת בתוואי המסילה בת 130 שנה.

        הרכבת החלה את דרכה במה שהיום נקרא "מתחם התחנה" ביפו.

        בנוסף לתחנת הרכבת, משפחת וילָנְד הטמפלרית בנתה סמוך לתחנת רכבת מפעל וחנות לחומרי בטון שהובאו מגרמניה.

        מאותם חומרים שאחרי זה מכרו בחנות, הם בנו את המפעל והחנות.

        פרסומת יעילה, ללא כל ספק.

        את הבית הפרטי של המשפחה הם דווקא בנו מעץ.

        כל אלו שרדו, שופצו ומשמשים חנויות ומסעדות של המתחם החדש-ישן.

        בית החרושת הצליח ביותר, במיוחד לאחר שסיפק חומרים לבניית כנסיית אוגוסטה ויקטוריה בירושלים.

        בצד השני של הקו, "התחנה הראשונה" של ירושלים הפכה גם היא למתחם בילויים אופנתי.

        באיחור אופנתי אחרי תל אביב-יפו.

        מבנה האבן ההיסטורי יפה ביותר, קרון מספר 322 משנת 1922 הועבר ממשכנו בחיפה, שופץ, שוחזר והיום ניתן לראות את הקרון במלוא תפארתו.

        כתבתי על התחנה בעבר, אבל אוסיף גם שעבר לכאן גם תיאטרון אספקלריא, שמעלה הצגות ומופעי קרקס לכל המשפחה.

        תחנת רכבת חיפה

        תחנת הרכבת חיפה מזרח
        צילום: Zion Susi Photography

        תחנות בזמן

        עכשיו זה זמנה של רכבת העמק, השלוחה של הרכבת החיג'אזית, מחיפה לדרעא בירדן שהושלמה בשנת 1905.

        כיום, רוב התחנות נמצאות בשטח ישראל ואפילו שרדו.

        התחנה הראשונה "תחנת כרמל", או  "מחטת אל-כרמל" בערבית.

        השכונה שקמה מסביב לתחנה, במקום המשוער של כפר הדייגים העתיק חיפה (חיפה אל-עתיקה), צריכה מאמר משלה.

        התחנה לא שרדה.

        תחנת הרכבת חיפה "מרכז" (היום מרכז  השמונה) נוספה על ידי הבריטים בשנת 1937 ועדיין פעילה, עד היום.

        היא הייתה חלק ממתחם הבריטי ואחד המקומות האחרונים אותם הבריטים פינו בשנת 1948.

        התחנה הראשית של חיפה בזמן העותמאנים היתה "תחנת הרכבת חיפה מזרח".

        היא תקבל פסקה משלה, עוד רגע.

        תחנות נוספות ברמה שימור שונה לאורך המסילה –  תחנת ביסאן (בית שאן) ההיסטורית, לא רחוק מתחנת בית שאן החדשה. המבנה הישן עובר שיחזור.

        תחנת הרכבת אלרואי ליד קריית טבעון עברה שחזור יותר רציני ולידה קרונות עתיקים.

        תחנת תל א-שמאם (כפר יהושע של היום) מקבלת ציון לשבח – כאן הוקם "מוזיאון רכבת העמק", על בסיס המבנים המקוריים המשופצים.

        שימו לב גם למגדל המים, מתקן חיוני לרכבות קיטור שחייבות לחמם מים בדוד הגדול על מנת להפעיל את המנוע.

        תחנת אלרואי

        סיור בתחנת הרכבת אלרואי
        צילום: Green Lady Tour Guide // גילי שולץ מורת דרך מוסמכת

        קדמה: חלום עם מנוע קיטור

        ואגב – כפר יהושע, מאחוריך!

        תחנת הרכבת סמח (צמח), דרומית לכנרת שמורה היטב.

        כולל מגדלי המים וחלק מהבניינים בנויים מאבן בזלת, כמו בתים מסורתיים בסביבה.

        המבנים משמשים את המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן.

        ליד התחנה נמצאים חוגת רכבות – מכשיר לסיבוב קטרים, קרון רכבת משוקם וברכתו של הסולטן, ירום הודו, חרוט על פס הרכבת.

        אבל זה לא מה שצריך להדאיג את "מוזיאון רכבת העמק".

        פרופ' שלמה מעין, חובב רכבות היסטוריות, רוצה לשקם את המסילה מצמח לחמת גדר.

        לאורך הירמוך ושרידי הגשרים המקוריים של רכבת העמק.

        הוא אפילו מצא קטר גרמני משנת 1927 בחו"ל!

        אני מאחלת לו ולפרויקט המון הצלחה – בחו"ל יש מספר רכבות כאלו וגם לנו מגיע!

        מסילת הברזל ואֵם כל המלחמות

        מלחמת העולם הראשונה גרמה לפיתוח רכבות בארץ – ולהשמדת יערות רבים.

        לראשונה, מקומות כמו באר שבע חוברו למסילה.

        בגלל ניתוק התורכים ממסחר בעקבות המלחמה, הם כרתו את עצי ארץ ישראל נכרתו ושרפו אותם במקום פחם.

        "רכבת האלונים" נבנתה ליד עין שמר של היום ושוחזרה לטובת המטיילים.

        בסוף המסלול תצטרכו לסובב את הרכבת הקטנה ידנית.

        ממש כמו שעשו את זה אז, בשנות המלחמה של לפני מאה שנה.

        אחרי שהחלה תקופת המנדט, הבריטית הרכיבו את המסילה.

        בזמן מלה"ע ה-2, הרכבת מחיפה לקהיר הובילה נשק ותחמושת לכוחות שעצרו את הנאצים והאיטלקים במצרים ולוב.

        לצד השני, המסילה לקחה את הנוסעים עד לביירות וטריפולי.

        היום, מנהרת הרכבת בראש הנקרה חסומה, עד בוא השלום.

        כמובן, הרכבת המנדטורית שימשה גם כמטרה להתקפות, של המחתרות היהודיות ושל הערבים.

        על זה אני מספרת במאמרים אחרים.

        בית אבות לרכבות

        אסיים, איך לא, במוזיאון הרכבת בחיפה.

        תחנת רכבת המזרח העות'מאנית הייתה פעם התחנה הראשית של חיפה ושימשה את נוסעי חיפה.

        עד שהיא נסגרה לתנועה והמוזיאון הוקם בשנת 1983.

        יש כאן מיצגים חד-פעמיים, כמו הקטר היחיד בארץ.

        הקטר נבנה על ידי חברת קראוס בגרמניה בשנת 1902 ושמש לעיתוק רכבות.

        קטר מס' 163 מדגם G-16, מתוצרת ג'נרל מוטורס, נתפס כשלל במלחמת ששת הימים ושימש את רכבת ישראל.

        מנוף קיטור מימי המנדט הבריטי ששימש להרמת קטרים שנשמטו מן המסילה נבנה בשנת 1918.

        והוא רק חלק מהציוד הכבד המרתק שיש במוזיאון, לצד אוסף ציוד ששימש את עובדי הרכבת במאה השנים האחרונות.

        הרכבת, שאיבדה מזוהרה אחרי שכל העולם ואחותו רכשו מכונית, חוזרת למסלול, בארץ ובעולם.

        זה נחשב לכלי תחבורה פחות מזהם ממטוסים ורכבים.

        בארץ, הרכבת נראית כפתרון לפקקים.

        עובדי הרכבת מחשמלים את המסילות ומחברים את הפרברים למרכז בקווים חדשים.

        עד כאן להיום בנושא קדמה.

        בפעם הבאה, כשאתם נוסעים לטיול ברכבת, תחשבו על הטיול בעקבות הקדמה של הרכבת – ולא תתאכזבו!

        רכבת חיפה מזרח - הקדמה

        חזית רכבת חיפה מזרח
        צילום: Zion Susi Photography

        נהניתם לקרוא על הקדמה של הרכבת בארץ? אולי תרצו לבדוק גם את חידון הרכבות!

        אם כבר ביקרתם במתחם התחנה ביפו, אני ממליצה על שכונת עג'מי

        מעוניינים בטיול הזה?

        הגעתם למקום הנכון!
        השאירו פרטים ואחזור בהקדם:

          עוד בנושא

          בתיה לישנסקי – רוח מן האבן

          העם היהודי ידוע כעם הספר – העם שנתן לעולם את התנ”ך והמוסר, שיצאו ממנו סופרים ופילוסופים בעלי שם. אבל, בגלל הגבלות דתיות ותרבותיות, לא היו היהודים ידועים באמנות פלסטית – עד לתקופת ההשכלה, בה רעיונות חדשים...

          המשיכו לקרוא >
          תכנית המצפים בגליל

          ישוב הארץ התחיל במאה ה-19 ובמידה מסוימת, נמשך עד היום. אבל בשום שלב הוא לא היה אחיד ותמיד הושפע מגורמים שונים. בין אם זה העליות הגדולות, הצרכים הביטחוניים של המדינה והשטחים שבשליטתה. אחת התוכניות היזומות החדשות להקמת ישובים...

          המשיכו לקרוא >
          תל רקת וסלע הנמלה על הכנרת

          תל רקת תל רקת הינו תל ארכאולוגי מקראי בבקעת גינוסר בצפון מערב הכנרת, כ-3 ק”מ מצמת מגדל. אם נטפס על ראש התל ונעבור את עץ החרוב הבודד, נזכה לנקודת תצפית ממנה נשקפת הכנרת, הר הארבל והחרמון במלוא...

          המשיכו לקרוא >
          לכל הטיולים בגליל התחתון
          שיווק באינטרנט לעסקים קטנים