בדברי ימי ההתיישבות בארץ, נותנים כבוד מיוחד להתיישבות "חומה ומגדל". אותם ישובים קמו באישון לילה והיו כבר מבוצרים עוד לפני שהניבו תוצרת חקלאית. כולנו מעט "ביטחוניסטים" בארץ ואי אפשר להתעלם מהסיפור הטוב הזה. אבל שיטת הבנייה הזו התקיימה...
“רכס הסולם” הוא קמר גאולוגי, שצירו מתמשך לתוך לבנון. במרומי הרכס, בצפונו של המצוק, מצויים סלעי גיר וקירטון, אשר נראים לבנים ובוהקים ומחשופי צור.
הנקרות הינן סדקים שהתפתחו בעקבות אירועים טקטוניים ולאורך הזמן הוכו על ידי גלי הים, נשחקו והתרחבו.
רגל הפיל, או שזה בכלל חדק?
רגל הפיל נוצרה ע”י הרס, פני הסלע מכוסים במקומות רבים קרומים דקים ואבק לבן, שהם תוצאת ההתפוררות המתמדת של שכבת הסלע החיצונית.
להתפוררות זו מסייע המלח, הנישא עם רסס מי הים הנישא לכאן כמעט בכל ימות השנה.
הואיל והמלח הוא חומר היגרוסקופי (סופג לחות), פני הסלע מתחלחלים ומתייבשים חליפות, בהתאם לכיוון הרוח, ודבר זה גורם להתנתקות חלקיקי הסלע.
גלי הים בנקרות
אפשר לרדת אל הנקרות ברכבל ולסייר בהן לאורך מנהרות חצובות. הרכבל התלול והקצר ביותר בעולם, משך הנסיעה לכל כיוון כדקותיים.
הרכבל יורד אל הנקרות מגובה 70 מטר מעל פני הים בזווית תלולה של 60 מעלות.
הנקרות התפתחו באותם סדקים הניצבים לכיוון מכות הגלים.
סימנים רבים על פני המצוק מעידים שסלעי ראש הנקרה “ידעו” לפחות שלושה תקופות עם מפלסים שונים של פני הים.
נקרות ימיות מתפתחות בתחום מוגדר מאוד, החל בכמה מטרים מתחת לפני הים ועד לגבול השתברות הגלים, שהוא כ-3 עד 15 מ’ מעל פני הים.
רכבל ראש הנקרה
“אחרי שהכל היה מוכן, החזרתי את החוליה שאבטחה אותנו מצפון. נקשר חוט חשמלי למטען בתייל ארוך וירדנו כולנו למנהרה, הודלק הפתיל על ידי החבלן, יצאנו מן המערה וחיכינו לפיצוץ.
בינתיים, החורף גבר, רעמים וברקים השתוללו מעל הים. הברקים האירו את השטח משך שניות רבות.
נצמדנו לקרקע פן יגלו אותנו, חיכינו הרבה זמן, כנראה היה ארוך מדי.
לבסוף, אחד החיילים התקרב לפתח המנהרה ואז נשמע הפיצוץ והחייל בפתח הועף מן ההדף ונפל, לא קרה לו כלום.
הפיצוץ כאילו עורר את השמיים והרעמים גברו.
יחד עם הפיצוץ היה ברק ורעם אדיר, שמחתי שזה קרה כאילו אלוהים עוזר לי במעשה, רצתי לתוך המנהרה כדי לראות את התוצאות של הפיצוץ אך הגשר נשאר שלם, חלק מן המעקה נהרס ופסי הרכבת נהרסו כליל.
לא הייתי שבע רצון מן התוצאות אבל לא היה מה לעשות.
השעות התקדמו בינתיים, פחדתי להיתקע באור בדרך חזרה. החלטנו לטפס על הרכס של ראש הנקרה, ללכת לאורכו, ולהגיע לחניתה האהובה עלינו.”
חלק מסיפור פיצוץ גשר הרכבת כפי שמספר אותו המ”פ יעקב פונדק (שועל) מגדוד 21 של חטיבת כרמלי.
אנו נמצאים בנקודה הצפונית ביותר במערב מדינת ישראל, ממש על הגבול עם לבנון,
נקודה זו הינה נתיב מעבר אסטרטגי שבשל חשיבותו הרבה עבר תלאות רבות לאורך ההיסטוריה.
בין השנים 1940-1942, נחצבו שתי מנהרות החוצות את סולמה של צור בידי חיל ההנדסה של דרום אפריקה בזמן מלחמת העולם,
מערכת המנהרות היא באורך כולל של כ-200 מטר ושימשה מסילת רכבת מחיפה לעבר ביירות, הכתובת תעיד על כך, הרכבת שימשה לצרכים צבאיים בלבד.
בשנת 1946, פוצץ גשר הרכבת מעל נחל כזיב במסגרת פעולת “ליל הגשרים”.
מנהרת הרכבת
גבול לבנון – ביולי 2008 התקיימה במעבר עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחיזבאללה.
בעסקה, הוחזרו גופותיהם של שני החיילים שחטיפתם גרמה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה – אלדד רגב ואהוד גולדווסר – ושרידי גופות של חללי צה”ל מהמלחמה.
בתמורה, הועברו לחיזבאללה חמישה אסירים לבנונים, בהם סמיר קונטאר, ו-199 גופות של לבנונים ופלסטינים, בהם מחבלים ולוחמי חיזבאללה.
מישור החוף הצפוני משתרע מראש הנקרה שבצפון, דרומה דרך אזור עכו ועמק זבולון, באזור חיפה הוא הצר ביותר שכן לאחר כמה מאות מטרים מקו החוף מתחיל רכס הכרמל.
אזור ראש הנקרא נחשב לאחד החופים היפים והחביבים בארץ בעיקר עלי וגם על הרבה דייגים (:
ניתן לשלב ביקור במשק אישח בבצת או סיור חקלאי על רכבי שטח בין הגידולים של קיבוץ ראש הנקרה.
בדברי ימי ההתיישבות בארץ, נותנים כבוד מיוחד להתיישבות "חומה ומגדל". אותם ישובים קמו באישון לילה והיו כבר מבוצרים עוד לפני שהניבו תוצרת חקלאית. כולנו מעט "ביטחוניסטים" בארץ ואי אפשר להתעלם מהסיפור הטוב הזה. אבל שיטת הבנייה הזו התקיימה...
טיול במרכז – טיול בנחל שורק – ממש בחלקו האחרון של הנחל (שפך), השורק מתחבר לים בחוף פלמחים – מסלול קצר ויפה שמתאים לטיולים לכל המשפחה הכולל עולם עשיר של בעלי חיים, צמחייה, טבע, נוף,...
במספר מאמרים קודמים, כתבתי על נאות המדבר בנגב, אותם מקומות קסומים בין החולות. אבל מה אם בא לכם קצת חופש מהחום? קצת ירוק בעיניים או קצת שלג? משנת 1967, התשובה ברורה – הר החרמון בצפון רמת גולן -הנקודה...