בחודש דצמבר של 2021 ירדו גשמי ברכה על הארץ. בינואר 2022, כשאני כותבת שורות אלו, עוד אין גשמים, אבל אני מקווה שזו תהיה שנה טובה לחקלאות ולפרחי הארץ. זו הסיבה ש"התכנסנו" הפעם. לדבר על הפרחים החשובים בארץ ישראל...
סיפורה של תחנת הרכבת בירושלים, וגלגולה מתחנת רכבת למתחם בילויים מוביל בבירת ישראל.
תחנת הרכבת ההיסטורית של ירושלים
(ידועה במספר שמות: “תחנת רכבת החאן”, “תחנת הרכבת בעמק רפאים”, “תחנת הרכבת הישנה” וגם “התחנה הראשונה”)
היא תחנת הרכבת ההיסטורית הממוקמת בשטח שבין דרך חברון לדרך בית לחם, בסמוך לחאן הירושלמי בשכונת בקעה היוקרתית בירושלים.
הרעיון להקמת התחנה עלה כבר באמצע המאה ה-19, כשהבינו שצריך למצוא דרך לקצר את שעות הנסיעה הארוכות מיפו לירושלים, שנעשו לרוב על גבי גמלים וחמורים וגם על-מנת לייעל את דרכי ההגעה לירושלים עבור צליינים רבים שהגיעו לעיר.
ד”ר קונרד שיק והנדבן משה מונטיפיורי תמכו ברעיון, ופנו לשלטונות העות’מאניים והבריטים, אך לא הצליחו לגייס את הכספים בגלל בעיות פוליטיות וכלכליות.
מי שהציל את המצב היה הבנקאי יוסף נבון, שהצליח לקבל זיכיון ל-71 שנה לשלטון העות’מאני להנחת מסילת הברזל, אך בגלל בעיות פיננסיות מכר את הזיכיון לחברה צרפתית שסיימה את בניית קו המסילה מיפו לירושלים רק בשנת 1892.
ב-26.9.1892 הגיעה הרכבת הראשונה מיפו לירושלים והתקבלה בטקס חגיגי בו נכחו יהודים וערבים ממכובדי העיר וגם אליעזר בן יהודה, שהעניק לכלי התחבורה את השם העברי – רכבת.
מכאן ואילך תחנת הרכבת הייתה מלאה בתושבי הארץ, בתיירים ובצליינים, שבאו לבקר וגם העבירו הרבה סחורות דרכה.
התקופה הטובה הסתיימה ב-1946, אז לוחמי המחתרות (ההגנה, אצ”ל ולח”י) נאבקו עם השלטון הבריטי בארץ ישראל.
בשיא המאבק כמה מחברי האצ”ל תכננו לפוצץ את התחנה בירושלים, אך כוחות משטרה שקיבלו מידע מודיעיני מוקדם סיכלו את התוכנית.
התחנה המשיכה לפעול באופן כמעט רציף עד 1948, אך עקב מלחמת העצמאות נגדע המשך פעילותה עד 7.8.1949, אז נחתמו הסכמי שביתת הנשק באי רודוס ואפשרו את המשך נסיעתה.
ב-1959 עברה מסילת הרכבת שיפוץ גדול, עם השנים מספר הנוסעים ברכבת הלך ופחת, חלקים מהמסילה היו במצב טכני גרוע ומוזנח וביולי 1998 נסגרה התחנה סופית.
התחנה עמדה שוממת ומוזנחת עד תחילת עבודות השחזור בינואר 2012, שנעשו בדייקנות לפי הצורה והמתקנים של תחנת הרכבת המקורית. המתחם החדש נחנך במאי 2013.
תחנת הרכבת של ירושלים היא מבנה שעבר גלגולים רבים, וזהו אחד המבנים העות’מאניים היחידים שנבנו בעיר ובשיאו היה מרכז עירוני ותחבורתי תוסס ושוקק חיים.
בניין התחנה הוא מבנה סימטרי שהכיל את אולם הנוסעים ומשרדים שונים של הרכבת. המבנה הבסיסי דומה מאוד למבנים בתחנות אחרות כמו ברמלה וביפו.
הגג המשולש של הבניין, והקמרונים משני צידי אולם ההמתנה, נבנו בתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20 על ידי הרכבת המנדטורית (Palestine Railways) אשר ניהלה את רשת המסילות בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי.
הבניין עבר שיפוצים רבים לאורך השנים, אולם צורתו הבסיסית לא השתנתה מאז שנות העשרים.
זהו מבנה מפואר ומרשים ביותר שלא ניתן להתעלם ממנו, וחלק מהותי בהיסטוריה של ירושלים.
שטח התחנה נשכר על ידי העירייה מרכבת ישראל, והרשות לפיתוח ירושלים פרסמה מכרז להקמת מרכז תרבות במתחם התחנה בדומה למתחם שהקימה עיריית תל אביב בתחנת הרכבת של יפו.
בינואר 2012 נבחרה חברת פלורנטין כזוכה. בהקמת המתחם הושקעו כ-35 מיליון ש”ח.
חלקו הראשון של המתחם החדש נחנך במאי 2013 ובו מסעדות, בתי קפה ודוכני מסחר.
חלק מחנויות המתחם פתוחות גם בשבתות ובחגים. המקום נקרא בשם: “התחנה הראשונה”.
ב-2014 נבנה במתחם מבנה ייעודי המכונה “ההאנגר” לאירועים ומופעים וכן לאטרקציית “עיר הקרח”
(שאותה שנה כבר כונתה “ימבקרח”)
שפעלה כמה שנים במתחם בעונת החורף וזאת לאחר שקודם לכן פעלה אטרקציית הקרח במתחם במבנה זמני.
בדצמבר 2014 הושלם בעלות של 1.5 מיליון ש”ח קירוי חורף מעל רחבת הדק המרכזי של המתחם.
בשטח המתחם מוצג קרון נוסעים היסטורי בן כמעט 100 שנה שניתן בהשאלה ממוזיאון הרכבת בחיפה ושופץ על ידי הזכיין הפרטי.
הקרון הוא קרון נוסעים מס’ 322 שנבנה ב-1922 על ידי חברת בירמינגהאם הבריטית והיה מיועד למחלקה 3.
בתקופת מבצע קדש הוא הוסב למוצב שליטה קדמי הנייד של הרכבת ועל גגו הותקנה אנטנה ענקית מתקפלת.
לאחר שתם שימושו בתפקיד זה המשיך לשרת כקרון לצוות שימוטים, ולאחר מכן כמשרד בתחנת בני ברק.
מתחם התחנה
במתחם פועלות גם אטרקציות קבועות כגון לונה פארק קטן בשם “יורולנד” הכולל מגוון אטרקציות לילדים כגון קרוסלה ומכוניות מתנגשות,
אולם המופעים “ההאנגר” הפועל במתחם לצד אולמות מופעים קטנים יותר בקומות הגלריה במתחם,
וכן קיום מופעים ברחבה המרכזית המקורה, מתקני ספורט הפועלים בשטח הפתוח תחת סככה, ג’ימבורי ועוד.
אל המתחם נכנסת המסילה הישנה, כך שנוצרת תחושה מרגשת ומרשימה של ישן וחדש, שילוב בין השימוש המקורי של תחנת הרכבת לבין הקדמה.
במתחם שפע מסעדות, לעיתים תקופות ריקודי עם וסלסה יעירו את הרחבה, שיעור יוגה לאלו שרוצים דווקא להרגע ולאוהבי האקסרים אפשרי לתאם סיור סגויי.
ממליצה לשלב לאורך ההיום גם סיור לתקופה אחרת, למשל יציאה מחומות העיר העתיקה.
לפרטים נוספים צרו קשר (כנסו ללינק)
בחודש דצמבר של 2021 ירדו גשמי ברכה על הארץ. בינואר 2022, כשאני כותבת שורות אלו, עוד אין גשמים, אבל אני מקווה שזו תהיה שנה טובה לחקלאות ולפרחי הארץ. זו הסיבה ש"התכנסנו" הפעם. לדבר על הפרחים החשובים בארץ ישראל...
נחל אלכסנדר בעקבות הצבים הרכים מסלול מרהיב לאורך הנחל, המתאים לכל המשפחה ולכל הגילאים. בדרך, ניתן לפגוש את הצבים הרכים החיים בנחל, צמחיית נחלים פסטורלית ופריחות בעונה, ואת חורבת סמארה ממנה ניתן לזכות לנוף מדהים, ולסיומת, את...
המוביל הארצי ומאגר אשכול המוביל הארצי (הידוע גם בתור “מפעל הירדן”) הוא קו אספקת מים המשתרע על רוב שטחה של מדינת ישראל וכולל תחתיו את מרבית מפעלי המים הפזורים לאורכה. תפקידו העיקרי הוא לווסת את אספקת המים...