היום אני רוצה לכתוב על שתי נשים מאוד שונות. מניה שוחט וחנה מַיְזֶל שוחט. שתיהן חלוצות והן נישאו לשני אחים. אבל אולי האישיות שלהן ואולי הנסיבות גרמו להן לשחק תפקידים שונים בדרמה הגדולה של הציונות. אישה עם אקדח אישה צעירה...
דרוזים בגליל חיים לצדנו, לומדים במערכות החינוך, משרתים במערכות הצבא, מכינים אוכל טעים וזה היסטרי!
הדרוזים מצטיינים בהישגיהם במערכת החינוך, הראשונים לצאת לקרב והאמיצים מכולם, יעיד על כך אחוז החללים מקרב המגויסים – הגבוה מבין העדות.
עד כמה אנחנו באמת מכירים אותם? כפרים, בתי תפילה, מסורות, גבורה, מנהגים, יזמות ועוד..
במסגרת הטיול, נבקר מקומות הקדושים לעדה הדרוזית בכפר יאסיף, נבי סבלן בחורפיש, חדר ההנצחה לנביה מרעי , בין ג’ן – הקוסמטיקה של ד”ר דבור ואיה.
ניתן לשלב ביקור בפארק הסלעים בכסרא או בפקיעין.
כפר יאסיף נקודת התיישבות ותיקה במרחב, שרידים רבים מעידים על קיומו של יישוב עתיק יומין שראשיתו בימי הכנענים, הישראלים והפיניקים.
במקום מצויים גם שרידים של יישוב יהודי משנאי-תלמודי מימי הרומאים, הביזנטים והצלבנים, אשר נהרסו ברובם או נטמנו.
האופי של היישוב הפך ערבי לחלוטין בתקופה העותמאנית ועד ימינו, בו גרים זה לצד זה מוסלמים, נוצרים ודרוזים, בכפר המונה מעל 10,000 תושבים ופחות משלושה אחוז הם בני העדה הדרוזית.
אף על פי כן, מקאם נבי אל חאדר קדוש לדרוזים והוא נחשב לקברו של אליהו הנביא על פי המסורת הדרוזית.
אל חאדר או בשמו האחר, אבו איברהים הוא אחד מחמשת הנביאים שייסדו את הדת הדרוזית. ב-25 בינואר עולים אליו לרגל, תאריך שרירותי שנקבע לזיארה.
לנביא אל חאדר יש מעל 70 מאקמים בארץ בנקודות שונות ובכל זאת, מוקד זה פעיל ומהווה אבן שואבת לבני העדה הדרוזית.
יצחק בן צבי חקר את כפר יאסיף ומעריך כי נקרא על שם יוספוס, הלא הוא יוסף בן מתיתיהו מפקד המרד של היהודים ברומאים בגליל, במקורות מכונה יסף בנחלת אשר.
יהודי עכו נקברו בכפר יאסיף, מכיוון שעכו אינה נכללת בגבולות ההלכתיים בהם יש לקיים מצוות שבין אדם לאדמה, עד היום בית עלמין יהודי ובו זיהוי קבר הרמח”ל – שפעל בעכו.
בגליל המערבי, לא מצאו בתי כנסת עתיקים, למעט כמה בודדים ובהם על כביש 70 בית כנסת שכנראה שימש את יהודי כפר יסיף או יסף או יאסף.
אם נעלה ממעיין הכפר מעלה, עם התפתחותו סביב גרעין המעיין העתיק, נגלה שרידים עותמאניים, נגלה מצודה צלבנית לפי ההשערות.
אם נשאל מקומיים ותיקים, הם יוכלו לספר לנו היכן היה רובע היהודים, שכונת חרת אל יהוד, בשנות הארבעים של המאה ה-18,
התיישבו בכפר יאסיף עשרה משקי בית יהודיים בהנהגתם הרוחנית של הרב שלמה עבאדי.
בהמשך, הצטרפו אליהם מספר יהודים נוספים, שעזבו את צפת בראשית שנות ה-60 בעקבות רעידות האדמה.
לדברי הנוסעים היהודים, היהודים בכפר יאסיף חיו היטב בחסותו של השליט העות’מאני הגליל האוטונומי דאהר אל-עומר.
בית ג’ן מועצה מקומית בהרי הגליל העליון, בלב שמורת הרי מירון, כ-5 קילומטרים דרומית מערבית להר מירון.
הכפר הוא הגבוה ביותר במדינת ישראל בתוך גבולות 67.
גבהו הממוצע 898 מטר ובשכונות הגבוהות והמיושבות הגובה מגיע עד 1,040 מטר מעל פני הים והנוף הנשקף – אמאל'ה!
שמו של היישוב נובע ככל הנראה מהגנים הרבים שננטעו בו.
סברה נוספת גורסת כי במקום ישבה בעבר העיר בית דגון, אם כי הדעות חלוקות.
כך או כך, במקום הייתה התיישבות מאז תקופת הבית השני, אבל הכפר עצמו הוקם במאה ה-18 על ידי דרוזים שהגיעו מלבנון.
ידוע כי במאה ה-19 ישבו בו גם יהודים. בסוף המאה ה-19 ביקר בכפר המטייל והחוקר הצרפתי ויקטור גרן וכתב: “בכפר הזה נותרו רק 200 תושב, כולם דרוזים”.
נעפיל ונטפס לגובה הכפר, בסמטאות מפותלות וצרות, עד שנגיע לפיסת גן עדן בחצר מעבדת הקוסמטיקה של ד”ר דבור.
הרומן בין צמחיית הגליל לד”ר זיאד דבור החל לפני שנים רבות, למעשה כבר עם צאתו לאוויר העולם במרומי הר מירון בגליל.
זיאד בן למשפחה דרוזית נולד וגדל בכפר בית ג’אן בלב שמורת הר מירון, שמורת הטבע הגדולה והעשירה בצמחיית מרפא בארץ.
את שנות הילדות בילה זיאד בצמוד לסבא שלו. הסב והנכד עבדו זה לצד זה בכרמי הענבים, הפלחה ורעיית העזים.
אוצרות הידע המסורתי שעבר מפה לאוזן במשך מאות שנים, בתוך העדה הדרוזית ותושבי הגליל, עברו גם אל זיאד, שגילה כבר בילדותו, סקרנות עזה לחקר השפעות הצמחים על גוף האדם.
לאחר שנים, העשיר זיאד את סקרנותו בלימודי פרמקולוגיה וצמחי מרפא עד לקבלת תואר ד”ר במדעי הרפואה מהטכניון.
היום, הוא מימש חלום ילדות לשלב ולמזג את הניסיון והידע המקצועי העשיר שלו עם אוצרות הטבע הגליליים וסיפורי המסורת ארוכת השנים עליה גדל.
שיעור הזכאים לבגרות במגזר הדרוזי כיום הוא הגבוה בישראל – יותר מזה של המגזר היהודי.
אחד האמצעים הפשוטים להעלאת שיעור הזכאים לבגרות הוא הנשרת תלמידים, אך היא נותרה נמוכה בבתי הספר הדרוזים, גם ביחס לממוצע הארצי.
תלמידי המגזר היהודי מובילים כיום את טבלת הזכאות לבגרות רק אם מבודדים מהם את התלמידים החרדים.
ליהודים יש מה ללמוד מהדרוזים? “גם הדרוזים וגם היהודים יכולים ללמוד זה מזה. אנחנו עם אחד”.
על בית ג’ן, סיפורי מורשת, קוסמטיקה, סכסוכים ורומנטיקה נשמע בסיור (:
היום אני רוצה לכתוב על שתי נשים מאוד שונות. מניה שוחט וחנה מַיְזֶל שוחט. שתיהן חלוצות והן נישאו לשני אחים. אבל אולי האישיות שלהן ואולי הנסיבות גרמו להן לשחק תפקידים שונים בדרמה הגדולה של הציונות. אישה עם אקדח אישה צעירה...
נחל עמוד שמורת טבע שבה עובר ערוץ של נחל איתן, ובו צמחיית גדות נחלים מפותחת. המעיינות הנובעים בתחום השמורה והנחל הזורם בה הם בתי גידול חשובים של בעלי חיים האופייניים למקומות לחים ובמיוחד של דו־חיים, שאתרי הרבייה...
לפעמים, בא לי לנסוע רחוק. יש לנו ארץ קטנה. אז מי שלא רגיל לכך וגר במישור החוף, יכול לעיתים לשכוח כמה זמן לוקח להגיע למקומות בצפון הגולן או בנגב. אבל לפעמים, בא לי להיכנס לרכב ולנסוע למקומות קרובים,...