מספרים שאחד הדברים הקשים במלחמה היא ההמתנה - וזה מה שעשו האבירים הנוצרים בחוף ארסוף - חיכו. אבל אני מקדימה את המאוחר - יש עוד זמן עד שנגיע לארסוף. בינתיים נבין מאיפה הגיע המסע הצלב הזה. קרב קרני...
העמק הפורה נתחם על ידי הגליל התחתון בצפון, הר תבור, גבעת המורה ועמק בית שאן במזרח, הרי השומרון בדרום ורמות מנשה ורכס הכרמל במערב.
הבקעה המרכזית של עמק יזרעאל מתחלקת לשני אזורים עיקריים, המופרדים על ידי קו פרשת המים הארצי – בקעת מגידו ועמק חרוד.
המושב נקרא על שם יהושע חנקין אשר ניהל את העסקאות לרכישת עמק יזרעאל לשם יישובו על ידי יהודים, בשלושת העשורים הראשונים של המאה ה-20.
גרעין מייסדי כפר יהושע נוסד במחצית שנות ה-20 של המאה ה-20 על ידי חבורת חלוצים בשם “ארגון א”.
רוב חבריו היו חלוצים אנשי העלייה השלישית, ביניהם שרה כפרי לבית קפלן, לימים חברת כנסת, ומיעוטם אנשי העלייה השנייה.
מייסדי כפר יהושע סברו כי השיתוף הוא תנאי הכרחי לחיי מושב תקינים, אפילו על חשבון חופש הפרט. על כן, ניסו ליצור צורת יישוב שהיא סינתזה של מושב וקיבוץ.
בכפר יהושע נוצרה שיטת אשראי מיוחדת: בראש המושב עמדה ועדה כלכלית, שסיפקה לכל חבר את צרכיו ההכרחיים לקיום ולייצור, על בסיס שוויוני, ללא קשר למצב חשבונו ולהכנסתו.
משק חלש קיבל אשראי גדול יותר, על מנת להגדיל את כושר הייצור שלו.
היישוב תוכנן מלכתחילה כמושב ע”י האדריכל ריכרד קאופמן, מהמתכננים הבולטים באותה תקופה, דבר זה ניכר בתוכניתו המעגלית, המאפשרת ריכוז של מבני הציבור במרכז וחלוקה שווה של הנחלות.
במבט של ציפור על כפר יהושוע, רואים את האות יוד היא האות הראשונה לשם הכפר – יהושוע.
שנים רבות נחשב כפר יהושע לאחד המושבים האידאולוגיים מבחינת ההקפדה על עקרונות המושב, עד למשבר הארגוני שפקד אותו בשנת 1998.
בעקבות המשבר, פורקה האגודה השיתופית, ועימה השיווק המאורגן והערבות ההדדית.
מאז, מתנהל כל משק באופן פרטני מול מוסדות ציבוריים ובתי עסק, ובעלי המשקים החלשים ביותר נאלצו למכור את משקיהם או להחכיר את מבניהם למשקים הגדולים.
בסמוך לכפר, נמצאת תחנת הרכבת ההיסטורית תל א-שמאם של קו רכבת העמק.
רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג’אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20.
המסילה קישרה בין חיפה לסמח’ ומשם לדרעא, שם התחברה לקו הרכבת החיג’אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג’אז.
השם “רכבת העמק” לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך נפוץ ביישוב היהודי בארץ ישראל.
בשנת 2005, בוצע בה שחזור על ידי המועצה לשימור אתרים.
המועצה לשימור אתרי מורשמת בישראל
תחנת זו הייתה השלישית מבין שמונה התחנות המקוריות שנקבעו בשנת 1905, מוקמה ליד כפר אריסים בשם תל א-שמאם.
הכפר פורק לאחר שאדמותיו נקנו לשם הקמת כפר יהושע.
התחנה הוקמה בחלקו המערבי של עמק יזרעאל שהיה אז אזור ביצות שומם, ושימשה בתחילה כנקודת תספוק ותיקון לקטרים.
מומלץ לשלב עם ביקור בנהלל (כנסו ללינק)
מספרים שאחד הדברים הקשים במלחמה היא ההמתנה - וזה מה שעשו האבירים הנוצרים בחוף ארסוף - חיכו. אבל אני מקדימה את המאוחר - יש עוד זמן עד שנגיע לארסוף. בינתיים נבין מאיפה הגיע המסע הצלב הזה. קרב קרני...
גבול הצפון הגבול מראש הנקרה במערב ועד הר דב במזרח. באוגוסט 1936, הגיע לארץ ישראל פאוזי אל קאוקג’י, יליד לבנון, ששימש כמפקד הצבאי של המרידה, ועמו מאות חמושים שחצו את הגבול מסוריה ומירדן. המורדים ניסו להשתלט על אזורים...
הטיול למצדה זורק אותנו לשלוש תקופות היסטוריות משמעותיות, לימי מצודות המפלט החשמונאיות במדבר יהודה, עולה במלוא עוצמתה דמותו של הורדוס, מלך שנוי במחלוקת. המלך הבנאי רב פעלים בעל הישגים מדיניים מרשימים וכמובן מחדש בית המקדש...