במעמקי נחלאות – בין סמטאות צפופות וציוריות במרכז ירושלים כך החלו להיבנות 32 שכונות זו לצד זו ובגימטריה מכונות ל”ב, לב העיר והן אכן במרכז העיר, בלב לבה (פה קיבלו את הכינוי נחלאות). השכונות קשורות לתהליך היציאה...
טיול אווירה בנווה מדבר, הליכה בתוך נופי חול צהובים חומים ולעתים מים זורמים במפלונים ובריכות רחצה,
הטיול יכול להימשך בין שעתיים לבין יום מלא מזריחה ועד חשכה,
מגוון מסלולים אטרקטיביים ויפים עם תכנים עשירים, סיפורי דוד במדבר במנוסתו מפני שאול,
מפגש בוטני עם מגוון מינים ייחודי עם התאמות למדבר וצמחייה הידרופילית של נווה מדבר שחודרת אלינו מחבלים סודנים, איראנו טורנים ועוד,
בטיול נפגוש מיני בעלי חיים מטריסטרמית הציפור עם הפס הצהוב שנקראת גם “הפרחה של המדבר” שזוהתה על ידי החוקר הנרי בייקר טריסטרם
ועד יעלים יפים מקפצים, סמל רשות הטבע והגנים.
בתוך שמורה עין גדי מתחתרים להם נחל ערוגות עם מפל נסתר ובריכות ונחל דוד הצעיר, האיתן, התחתון עם מעיין עין גדי, שביל צפית והקניון היבש.
ניתן כמובן לייצר וריאציות ולהגיע בעזרת המסלולים למקדש פולחן המים הכלכוליתי שחפר פסח ברדון.
כמובן אפשר להתארח באכסניית הנוער או לאכול צהריים בחדר האוכל בקיבוץ או במלון עין גדי.
, “וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר שָׁב שָׁאוּל, מֵאַחֲרֵי, פְּלִשְׁתִּים; וַיַּגִּדוּ לוֹ, לֵאמֹר, הִנֵּה דָוִד, בְּמִדְבַּר עֵין גֶּדִי” (שמואל א כ”ד, 11).
מעלה ישי ( אביו של דוד המלך) ממפל דוד ומערת דודים מחזירים אותנו לימים טרופים בהם שאול רודף אחרי דוד העתיד להיות המלך, דוד חומק אל מדבר יהודה.
לאחר ששאול מקבל מידע על מקומו של דוד ומנסה לתפוס אותו, מצליח דוד להימלט: “וישב שאול מרדף אחרי דוד… ויעל דוד משם; וישב במצדות עין גדי” (שמואל א’, כ”ג, כ”ח-כ”ט).
על פי המדרש – בראשית רבה, כאשר ברח דוד מפני שאול המלך והסתתר במערה, שלח הקב”ה עכביש אשר ארג את קוריו וסגר את פי המערה.
כאשר הגיע שאול וראה את פי המערה סגורה בקורי עכביש, חשב שבוודאי לא נכנס לכאן אדם זמן רב, שאם היה נכנס היה קורע את הקורים לקרעים – ולכן הלך מהמקום.
כאשר יצא דוד וראה את העכביש שהציל אותו, נישקו, ואמר לו: “ברוך בוראך וברוך אתה”.
מערת דודים נמצאת בחלקו העליון של הנחל, מרוחקת ונסתרת, בתוך המערה הגדולה נובע מעיין,
שמימיו נופלים במפל דק ויפה אל בריכה גדולה ורדודה.
מסלעי המערה, מבצבצות שערות שולמית, ומפלי מקלחת קרה לעורף,
מצידה השני של המערה נופו היפה של המסלול והנחל דרכם הגענו למערה.
תל גורן הוא שרידי היישוב העתיק בעין גדי מתקופת הברזל מעל למפתח נחל ערוגות,
שלושת הממצאים החשובים ביותר מתקופה זו הם קודם כל מעגנה,
המעידה על כך ששייט היה נהוג בין חופי ים המלח, שעולה ויורד מפלסו,
הממצא השני נמצא בירידת המפלס של ים המלח כאשר נחשף מפעל לייצור בושם האפרסון המתואר במקרא ובתלמוד כמקור עושר אשר סוד הפקתו נשמר בקרב היהודים פה בעין גדי.
יהודי עין גדי בני קהילה מסורתית, ניתן לאפיין זאת על פי דגם בית הכנסת שהוא הממצא השלישי, בו אין איורי צלמים,
אלא ישנן כתובות אחרות מיוחדות מאוד דומות לשפה העברית שהיא נגזרת של הכתב הארמי המרובע,
כתובת הכוללת שמות של כל הדורות מאדם ועד נוח, חודשי השנה והכי הכי חשוב כתובת הקללה,
כתובת אשר מזהירה מפני חשיפת סוד הקהילה, הכתובת ממאה 3-6 לספירה הנוצרית, רצפת פסיפס ועליה דגמי בעלי חיים, צמחים, שופר וסימנים יהודיים.
בסמוך לעתיקות בית הכנסת העתיק השמורות תחת אוהלים מסיביים (כחלק מעבודות השחזור והשימור),
נוכל ליהנות אף מממצאי בזלת לא מקומיים וממגוון עצים כמו שיזף, שיטה, זקום, ערף, מורינגה, סלבדורה ועוד “ברכות”.
במעמקי נחלאות – בין סמטאות צפופות וציוריות במרכז ירושלים כך החלו להיבנות 32 שכונות זו לצד זו ובגימטריה מכונות ל”ב, לב העיר והן אכן במרכז העיר, בלב לבה (פה קיבלו את הכינוי נחלאות). השכונות קשורות לתהליך היציאה...
עד עכשיו, דיברנו על פרחים שמוכרים בעיקר כפרחי בר. הפעם, נתמקד בפרח הנרקיס. פרח שעשה לעצמו שם כפרח מתורבת לא פחות מפרח בר. יאללה לביצות, חברים! פרח שילד צייר כמו הצמחים שדיברנו עליהם החודש, גם הנרקיס הוא גאופיט. גם הוא מורכב...
בדברי ימי ההתיישבות בארץ, נותנים כבוד מיוחד להתיישבות "חומה ומגדל". אותם ישובים קמו באישון לילה והיו כבר מבוצרים עוד לפני שהניבו תוצרת חקלאית. כולנו מעט "ביטחוניסטים" בארץ ואי אפשר להתעלם מהסיפור הטוב הזה. אבל שיטת הבנייה הזו התקיימה...