ראש הנקרה

אשמח את תשתפו את חבריכם:

ראש הנקרה

 “רכס הסולם” הוא קמר גאולוגי, שצירו מתמשך לתוך לבנון. במרומי הרכס, בצפונו של המצוק, מצויים סלעי גיר וקירטון, אשר נראים לבנים ובוהקים ומחשופי צור.

הנקרות הינן סדקים שהתפתחו בעקבות אירועים טקטוניים ולאורך הזמן הוכו על ידי גלי הים, נשחקו והתרחבו.

רגל של פיל ? אני בכלל רואה פה חדק !

רגל הפיל נוצרה ע”י הרס, פני הסלע מכוסים במקומות רבים קרומים דקים ואבק לבן, שהם תוצאת ההתפוררות המתמדת של שכבת הסלע החיצונית.

להתפוררות זו מסייע המלח, הנישא עם רסס מי הים הנישא לכאן כמעט בכל ימות השנה.

הואיל והמלח הוא חומר היגרוסקופי (סופג לחות) פני הסלע מתחלחלים ומתייבשים חליפות, בהתאם לכיוון הרוח, ודבר זה גורם להתנתקות חלקיקי הסלע.

גלי הים בנקרות

רכבל ראש הנקרה

אפשר לרדת אל הנקרות ברכבל ולסייר בהן לאורך מנהרות חצובות. הרכבל התלול והקצר ביותר בעולם, משך הנסיעה לכל כיוון כדקותיים.

הרכבל יורד אל הנקרות מגובה 70 מטר מעל פני הים בזווית תלולה של 60 מעלות.

הנקרות התפתחו באותם סדקים הניצבים לכיוון מכות הגלים.

סימנים רבים על פני המצוק מעידים שסלעי ראש הנקרה “ידעו” לפחות שלושה תקופות עם מפלסים שונים של פני הים.

נקרות ימיות מתפתחות בתחום מוגדר מאוד, החל בכמה מטרים מתחת לפני הים ועד לגבול השתברות הגלים, שהוא כ-3 עד 15 מ’ מעל פני הים.

רכבל ראש הנקרה

פיצוץ הגשר מפי המ”פ יעקב פונדק

“אחרי שהכל  היה מוכן החזרתי את החוליה שאבטחה אותנו מצפון. נקשר חוט חשמלי למטען בתייל ארוך וירדנו כולנו למנהרה, הודלק הפתיל על ידי החבלן, יצאנו מן המערה וחיכינו לפיצוץ.

בינתיים החורף גבר, רעמים וברקים השתוללו מעל הים. הברקים האירו את השטח משך שניות רבות.

נצמדנו לקרקע פן יגלו אותנו, חיכינו הרבה זמן, כנראה היה ארוך מדי.

לבסוף אחד החיילים התקרב לפתח המנהרה ואז נשמע הפיצוץ והחייל בפתח הועף מן ההדף ונפל, לא קרה לו כלום.

הפיצוץ כאילו עורר את השמיים והרעמים גברו.

יחד עם הפיצוץ היה ברק ורעם אדיר,שמחתי שזה קרה כאילו אלוהים עוזר לי במעשה, רצתי לתוך המנהרה כדי לראות את התוצאות של הפיצוץ אך הגשר נשאר שלם, חלק מן המעקה נהרס ופסי הרכבת נהרסו כליל.

לא הייתי שבע רצון מן התוצאות אבל לא היה מה לעשות.

השעות התקדמו בינתיים, פחדתי להיתקע באור בדרך חזרה. החלטנו לטפס על הרכס של ראש הנקרה, ללכת לאורכו, ולהגיע לחניתה האהובה עלינו.”

חלק מסיפור פיצוץ גשר הרכבת כפי שמספר אותו המ”פ יעקב פונדק (שועל) מגדוד 21 של חטיבת כרמלי.

מנהרות ראש הנקרה

אנו נמצאים בנקודה הצפונית ביותר במערב מדינת ישראל, ממש על הגבול עם לבנון,

נקודה זו הינה נתיב מעבר אסטרטגי שבשל חשיבותו הרבה עבר תלאות רבות לאורך ההיסטוריה.

בין השנים 1940-1942 נחצבו שתי מנהרות החוצות את סולמה של צור בידי חיל ההנדסה של דרום אפריקה בזמן מלחמת העולם,

מערכת המנהרות היא באורך כולל של כ-200 מטר ושימשה מסילת רכבת מחיפה לעבר ביירות, הכתובת תעיד על כך, הרכבת שימשה לצרכים צבאיים בלבד.

בשנת 1946 פוצץ גשר הרכבת מעל נחל כזיב במסגרת פעולת “ליל הגשרים”.

מנהרת הרכבת

גבול לבנון

גבול לבנון – ביולי 2008 התקיימה במעבר עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחזבאללה.

בעסקה הוחזרו גופותיהם של שני החיילים שחטיפתם גרמה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה – אלדד רגב ואהוד גולדווסר – ושרידי גופות של חללי צה”ל מהמלחמה.

בתמורה, הועברו לחזבאללה חמישה אסירים לבנונים, בהם סמיר קונטאר, ו-199 גופות של לבנונים ופלסטינים,

בהם מחבלים ולוחמי חזבאללה.

מישור החוף הצפוני

מישור החוף הצפוני משתרע מראש הנקרה שבצפון, דרומה דרך אזור עכו ועמק זבולון, באזור חיפה הוא הצר ביותר שכן לאחר כמה מאות מטרים מקו החוף מתחיל רכס הכרמל.

אזור ראש הנקרא נחשב לאחד החופים היפים והחביבים בארץ בעיקר עלי וגם על הרבה דייגים 

ניתן לשלב ביקור במשק אישח בבצת או סיור חקלאי על רכבי שטח בין הגידולים של קיבוץ ראש הנקרה.

אשמח את תשתפו את חבריכם:

כתיבת תגובה

יש לך משהו להוסיף? שאלה? או פשוט לזרוק מילה טובה? :)

Call Now Buttonהתקשר כעת!