הרשמה לניוזלטר

    התחנה בתל אביב – הרכבת הראשונה

    "גרין ליידי" מזמינה אתכם לטייל בפוסט קורונה, תוך שמירה על ההנחיות של משרד הבריאות. שילוב של מוקדי העניין מרתקים עם הדרכות וסיפורים על האזור, יביאו אותנו לטיול שכולו כיף.

      פרטים אישיים

      פרטים על הטיול

      כמות המשתתפים:

      בוגר:

      ילד:


      מחיר: 0₪

      לחץ על הכפתורים לפתיחת התוכן ואשר לאחר סיום קריאתו:




      לכל משתתף: 2 ליטר מים, כובע, קרם הגנה, ביגוד ונעליים נוחות להליכה. הסיור כרוך בפעילות גופנית מתונה, על כל בעיית בריאות ואו מגבלת בריאות יש לידע מראש. המסלול כולל מקטעים בהם משולבת הליכה. האקלים הארץ ישראלי הינו בלתי צפוי, על כן יתכנו שינויים במסלול בהתאם לתנאי מזג האוויר.

      המדריכים בעלי רישיון מורה דרך וביטוח מקצועי תואם, אחריות ביטחונית ובטיחותית במהלך הטיול הנה על המטיילים, יש להישמע להוראות המדריכ/ה בכל אירוע חריג מסוג זה.

      הטיול יתנהל על פי הנחיות משרד הבריאות על כן כל משתתף מחויב להגיע עם מסכה אישית, לשמור מרחק כנדרש, בקבוצה יהיו לכל היותר 20 משתתפים. אני מצהיר בזאת שאינני חולה קורונה, ואני מתחייב להודיע עד הטיול עצמו אם יש שינוי במצבי הבריאותי. אני מתחייב לא להגיע לטיול אם חל שינוי באחד מתסמיני. כמובן במידה והמצב הביטחוני וההנחיות המפורסמות מטעם משרד הבריאות / ביטחון לא יאפשרו קיום סיור, יוחזרו דמי ההרשמה. בגין כל סיבה אחרת של ביטול ההשתתפות - לא יהיה ניתן לקבל החזר כספי. *

      התחנה בתל אביב – הרכבת הראשונה

        פרטים אישיים

        פרטים על הטיול

        כמות המשתתפים:

        בוגר:

        ילד:

        תוספות (נא לסמן בוי):

        הסעה

        לינה

        הסעדה

        לחץ על הכפתורים לפתיחת התוכן ואשר לאחר סיום קריאתו:




        לכל משתתף: 2 ליטר מים, כובע, קרם הגנה, ביגוד ונעליים נוחות להליכה. הסיור כרוך בפעילות גופנית מתונה, על כל בעיית בריאות ואו מגבלת בריאות יש לידע מראש. המסלול כולל מקטעים בהם משולבת הליכה. האקלים הארץ ישראלי הינו בלתי צפוי, על כן יתכנו שינויים במסלול בהתאם לתנאי מזג האוויר.

        המדריכים בעלי רישיון מורה דרך וביטוח מקצועי תואם, אחריות ביטחונית ובטיחותית במהלך הטיול הנה על המטיילים, יש להישמע להוראות המדריכ/ה בכל אירוע חריג מסוג זה.

        הטיול יתנהל על פי הנחיות משרד הבריאות על כן כל משתתף מחויב להגיע עם מסכה אישית, לשמור מרחק כנדרש, בקבוצה יהיו לכל היותר 20 משתתפים. אני מצהיר בזאת שאינני חולה קורונה, ואני מתחייב להודיע עד הטיול עצמו אם יש שינוי במצבי הבריאותי. אני מתחייב לא להגיע לטיול אם חל שינוי באחד מתסמיני. כמובן במידה והמצב הביטחוני וההנחיות המפורסמות מטעם משרד הבריאות / ביטחון לא יאפשרו קיום סיור, יוחזרו דמי ההרשמה. בגין כל סיבה אחרת של ביטול ההשתתפות - לא יהיה ניתן לקבל החזר כספי. *

        התחנה בתל אביב – הרכבת הראשונה

        התחנה בתל אביב

        סיור בעקבות קו ותחנת הרכבת הראשונים שנוסדו בארץ ישראל, ושינו את פני התחבורה בארצנו לעד, כל זאת ועוד בשילוב שיטוט מהנה בין החנויות האלגנטיות ובתי הקפה של מתחם התחנה.

        תחנת הרכבת יפו (קרויה גם “תחנת הרכבת מנשייה”) היא תחנת רכבת היסטורית הנמצאת צפונית ליפו, והיא למעשה תחנת הרכבת הראשונה שהוקמה במזרח התיכון מחוץ למצרים ולטורקיה.

        התחנה פעלה בין השנים 1892- 1948 כתחנת הקצה של מסילת הרכבת לירושלים. התחנה נסגרה בראשית מלחמת העצמאות, ולאחריה הועתקה תחנת הקצה של הקו לתחנת תל אביב דרום. התחנה נסגרה והמסילה בין שתי התחנות פורקה.

        הקו זכה להצלחה רבה למרות זמן הנסיעה הארוך ביחס לאורכה של המסילה (4 שעות), מאחר שהיא חסכה מהנוסעים את המסע המפרך בעגלה ממישור החוף אל הרי ירושלים, שהיה כרוך בתשלום מיסים לשלטונות ובתשלום דמי חסות לשודדים

        תודה למורת הדרך אורית שפירא על התמונה

        ביאתה לעולם של תחנת הרכבת ביפו

        באמצע המאה ה-19, היו שינויים רבים בעולם ובארץ ישראל בפרט.

        בעקבות המצאת אוניות הקיטור, נפתחה בפני נוסעים רבים: יהודים, נוצרים ומוסלמים האפשרות להגיע לארץ הקודש.

        הנוסעים הגיעו ממגוון סיבות: דתיות ודיפלומטיות, וגם מתוך יצר עז של הרפתקנות.

        משה מונטפיורי, שפעל רבות ובתחומים שונים למען יהודי ארץ ישראל, פנה לשלטונות העות’מאניים בארץ,

        בדרישה להקים רשת מסילות ברזל בארץ ישראל כתנאי הכרחי לפיתוח תעשייה מודרנית כבר בשנות ה-50 של המאה ה-19.

        בסופו של דבר, רק בשנות ה-80 של המאה ה-19 קיבל יהודי בשם יוסף נבון זיכיון להקמתה של חברת רכבות.

        העלויות הכספיות היו גבוהות מדי, ולכן הועבר הזיכיון לידיה של חברה צרפתית. מטבע הדברים, היה צריך להקים את התחנה בצמוד לנמל יפו,

        שהיה לשער הכניסה לארץ ישראל לעולים והנוסעים הרבים שהגיעו אליה, וכן הייתה לעיר נמל הקרובה ביותר ל ירושלים.

        אך, בשל חששם של העות’מאנים מדריסת רגל צרפתית בנקודה אסטרטגית, שכן הייתה האימפריה הטורקית באותה תקופה חלשה ואחיזתה בארץ ישראל הלכה ונעלמה, נבנתה התחנה הרחק בחולות.

        ביום שני, ה’ בתשרי תרנ”ג 26/9/1892 נחנך קו הרכבת הראשון מיפו לירושלים, בטקס חגיגי, כשהרכבת מעוטרת בדגלי האימפריה העות’מאנית.

        אליעזר בן יהודה קבע את המילה “רכבת”- שיירת רכבים על משקל “גמלת” שיירת גמלים וכתב ב”עיתון האור”: “שמעו המונים: נהמת הקיטור היא נהמת ניצחון ההשכלה על הבערות, העבודה על העצלות, הקדמה על הפיגור…”

        הרכבת יצאה פעם ביום מיפו ופעם ביום מירושלים.

        במהלך הסיור, ניתן לראות את מבני התחנה המשוחזרים והשמורים כאחד.

        מתחם התחנה תא מורת הדרך אורית שפירא

        ביקור במבנה הטרמינל בתחנה – השער אל הרכבת

        המבנה המרכזי, נבנה בסגנון אירופאי, אך היה עשוי מאבנים מקומיות ודומה מאוד למבנה התחנה בירושלים.

        היה מדובר באולם מרכזי ובו קופה לממכר כרטיסים.

        (ניתן להבחין בחלון הכרטיסן בצד הדרומי של המבנה), חדר המתנה פרטי וחדר המתנה ציבורי.

        בדלת השנייה ממזרח, ישנה כניסה לגרם מדרגות לולייני מעץ המוביל אל משרדי התחנה בקומה השנייה.

        בצד מערב, איכסנו את המזוודות.

        במבנה זה, היום נמצאים מרכז מידע לתייר, חנות tlv  בה ניתן למצוא מזכרות תוצרת הארץ בעל אופי תל אביבי ונוסח נוסטלגי, וכמובן בית קפה.

        בחזית הטרמינל, ישנו קרון משוחזר.

        קפיצה אל מחסן הסחורות וסיפור חווית הנסיעה ברכבת

        זהו מבנה המאורך בעל גג רעפים, אשר שימש לאחסון סחורות עד להעמסתם על הרכבת. כיוון שהיה צורך לשנע סחורות מהנמל לתחנה.

        נסללה ה”טרזינה” (רכבת פרברים קטנה לסחורות), שבעזרתה הועברו הסחורות שיצאו מנמל יפו למתחם התחנה המרכזי.

        הטרזינה נעצרה כאן לצד מחסן הסחורות. את שיחזור המסילה ניתן לראות בצדו הצפוני של המחסן.

        בתחילה, נמנעו אנשים להשתמש בשירותי הרכבת: כלי מוזר , מרעיש ומחירו יקר. אך יעילותו של הכלי, יחד עם התקצרות הנסיעה באמצעותו בחצי: מ8 שעות, ל4 שעות בלבד.

        עלה הביקוש לנסיעות ועקב כך נבנה בצמוד למחסנים מבנה אבן קטן נוסף עם אשנבי מכירה לכרטיסים.

        לצד התריסים, ניתן להבחין ב”מנטשעלך” אותן דמויות שהחזיקו את התריסים.

        בין מבנה התחנה למחסן הסחורות היה שער אותו ניתן היה לעבור רק אם הנוסע רכש כרטיס נסיעה ברכבת.

        חומת אבן הנמצאת משני הצדדים הייתה בזמנו ליחידה אחת וסימנה את סוף המתחם.

        במבנה התחנה גגון מפורזל, שהינו תוספת מאוחרת יותר שיוצר ע”י אותה חברה שבנתה את מגדל אייפל

        (על רגל הגגון עצמו ניתן להבחין בכיתוב)

        ממזרח למחסן הסחורות, מעבר לגדר , ניתן היה לראות בעבר חלק מהמוצגים של מוזיאון בתי האוסף של לתולדות צה”ל שפונה בסוף 2017.

        כאן ניתן לראות קרון משוחזר של הרכבת, ובו חווית מולטימדיה מרתקת המספרת את סיפורה של הרכבת .

        חפצים בתחנה מורת הדרך אורית שפירא

        מי נסע ברכבת?

        בחודש אוקטובר 1898, הגיע לארץ למסע דיפלומטי בנימין זאב תיאודור הרצל כדי לפגוש בירושלים את הקיסר הגרמני וילהלם ה-II.

        את הדרך לירושלים עשה הרצל ברכבת.

        זה היה יום שישי והרכבת, כהרגלה יצאה באיחור והרצל הגיע לעיר הקודש רק לאחר כניסת השבת..

        ביומנו כתב ” ארץ מדכדכת לעצבה”, שכן  זה היה המראה שנשקף לו מחלון הרכבת, זו הייתה תלאה ראשונה מיני רבות שחיכו לו במסע זה.

        הקיסר הגרמני שהגיע לירושלים רכוב על סוס, חזר באמצעות רכבת ליפו, שגם רופדה לכבודו בכריות עשויות קטיפה.

        בשנת 1936 עם פרוץ המרד הערבי הגדול, הפסיקה לשמש תחנה זו כנקודת יציאה בשל קרבתה לשכונה הערבית העוינת מנשייה, ותחנתה הראשונה הייתה מרחוב הרכבת של היום, שם ניצב בית המכס.

        מעבר לחומה, נוכל להבחין בשני מבנים צבועים ורוד, שרידים לשכונה הערבית מנשייה, ובצמוד לו ניתן לראות בית דו קומתי בעל גג רעפים.

        מומלץ לשלב עם סיור המשך ביפו העתיקה ושוק הפשפשים.

        לפרטים נוספים צרו קשר (כנסו ללינק)

        מעוניינים בטיול הזה?

        הגעתם למקום הנכון!
        השאירו פרטים ואחזור בהקדם:

          עוד בנושא

          אריק איינשטיין – תל אביב אחרת

          אני יכולה להתחיל את המאמר על- ידי זה שאני קושרת כתרים על כתרים לאריק איינשטין – והכל יהיה נכון. במקום זה, אני בוחרת לצטט אגדה ישראלית אחרת – המבקר יואב קוטנר: “אריק איינשטיין הוא יותר מאשר...

          המשיכו לקרוא >
          מסתורי נחל הבניאס – החרמון

          נחל הבניאס הבניאס שוצף, הוא נחל החרמון עם מים קפואים משלגיו המומסים של החרמון שמחלחלים לעומק אקויפר ההר, מערכת של חללים המתמלאים מים בתוך ההר. הוא נחל איתן והוא המזרחי במקורות הירדן. כמות מימיו היא כרבע מכלל...

          המשיכו לקרוא >
          עין כרם – להכיר את ירושלים

          עין כרם שכונה בדרום מערב ירושלים באווירה של חו”ל עין כרם רוויה בכנסיות, מנזרים, היסטוריה עשירה וסיפורים מרתקים של מקומיים, נוף בוסתנים, טרסות, עצי זית עתיקים, סגנונות בניה מעניינים חובקים סמטאות צרות ומטופחות. אפשר לבקר באחד האתרים בכתבה...

          המשיכו לקרוא >
          לכל הייעוץ תיירות-בלוג-תיירות
          שיווק באינטרנט לעסקים קטנים